STRAŻNICY CZTERECH ŻYWIOŁÓW – podsumowanie I etapu realizacji Innowacji Pedagogicznej

Wrzesień i październik 2019 roku to czas realizacji części innowacji pedagogicznej autorstwa Marii Szober związanej z żywiołem powietrza. Wszystkie grupy przedszkolne wzięły udział w badaniach, ćwiczeniach, doświadczeniach i odkrywaniu zjawisk związanych z pozytywnym i negatywnym działaniem i istnieniem powietrza. Dzieci sprawdzały, jak zachowują się przedmioty pod wpływem wiatru, dlaczego świeczka gaśnie pod przykryciem, czy powietrze jest silne, jak działa powietrze w instrumentach muzycznych i wiele innych elementów z wykorzystaniem powietrza. Działaniom tym towarzyszyły prezentacje multimedialne akcentujące zagrożenia związane z zanieczyszczeniem powietrza oraz wyjaśniające pojęcie smogu, jego skutków  i sposoby zapobiegania rozprzestrzenianiu się trujących i niebezpiecznych gazów  (tu również przeprowadzono obserwacje dymów i spalin samochodowych). Dzieci słuchały opowiadań, śpiewały piosenki, uczestniczyły w zabawach i zadaniach dydaktycznych oraz wykonały liczne prace plastyczne i techniczne, np. konstruowanie wiatraczków, latawców i spadochronów,  za pomocą których maluchy mogły sprawdzać siłę i kierunek wiatru. W każdym tym działaniu dzieci uczyły się omawiać to, co widzą lub czują, porównywać, interpretować  i oceniać wyniki przeprowadzonych samodzielnie badań i obserwacji, wyciągać wnioski oraz nabywać  świadomości istnienia sił natury, którym człowiek nie potrafi się przeciwstawić, ale niekiedy może je wykorzystać jako źródło energii i siły, np. do napędzania wiatraków, żaglówek, szybowców . W celach obserwacyjnych, badawczych i rekreacyjnych odbyło się wiele wycieczek do lasu i parku. Jak co roku przedszkolaki wzięły też udział w Święcie Drzewa, podczas którego demonstrowały swoją troskę o tereny zielone jako źródła tlenu i czystego powietrza.

Poprzez prowadzone działania, zabawy i udział w byciu badaczem i odkrywcą dzieci kształciły w sobie postawy proekologiczne i uczyły się dokonywania mądrych wyborów, które w przyszłości zapewnią im życie w czystym i zdrowym środowisku. Nauczycielki pokazywały dzieciom, że to od nich zależy jak będzie wyglądała ich przyszłość, a początek tej właściwej drogi zaczyna się już  od najmłodszych lat tu –  w przedszkolu.

Dowodem na wszystko to, co miało miejsce podczas pierwszego etapu realizacji programu są liczne zdjęcia, których część została opublikowana oraz prace plastyczne, które można oglądać w przedszkolnych szatniach.