Pracuj z nami – terapia pedagogiczna

Drodzy Państwo! Bawmy się i uczmy razem z dzieckiem. Zachęcamy do wspólnego rozwiązywania zadań i zabawy, która nie tylko uczy, ale też może dać dużo radości.

I. Doskonalenie sprawności manualnej i grafomotorycznej:

·   stymulowanie receptorów dłoni za pomocą kolczastych, gumowych wałków, piłek,  piórek, szczotek i innych   

·   wyliczanki, zabawy paluszkowe

·   rzucanie i chwytanie piłki, balonu, obręczy

·   rzuty do celu,

·   zamalowywanie farbami dużych płaszczyzn

·   malowanie dużych form kolistych z zachowaniem kierunku pisania,

·   doskonalenie graficznej strony pisma- linie, znaki, wzory literopodobne, szlaczki,

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie image-7.png
  • dokańczanie rysunków

·   modelowanie w plastelinie, modelinie, różnych masach

·   nawlekanie różnych elementów na sznurek,

·   cięcie papieru, wydzieranki, naklejanki

·   składanki papierowe techniką origami

·   pogrubianie konturów,

·   rysowanie po śladzie kropkowym lub kreskowym,

·   rysowanie za pomocą szablonów, dorysowywanie brakujących części

. rysowanie takich samych linii, wzorów

·   kopiowanie rysunków przez kalkę techniczną, stemplowanie

·   kreślenie w powietrzu na przemian prawą i lewą ręką form kolistych i falistych.

Dokończ rysunki

II. Usprawnianie percepcji wzrokowej.
– wskazywanie i różnicowanie osób z najbliższego otoczenia
– trzymanie i przekładanie z ręki do ręki wskazanego przedmiotu
– branie, wkładanie i odkładanie wskazanego przedmiotu w określone miejsce
– wskazywanie przedmiotów na obrazku
– piętrzenie i segregowanie klocków
– dobieranie takich samych przedmiotów
– wkładanie klocków do pudelka według kształtu, koloru
– dopasowywanie przedmiotów do obrazków i odwrotnie
– składanie obrazków złożonych z kilku części
– zgadywanie czego brakuje
– łączenie kropek linią
– zabawa z masą- lepienie, wyklejanie
– zgadywanie- „Czego brakuje?”
– wprowadzenie zabaw tematycznych- zabawa w dom- naśladowanie czynności wykonywanych w domu
– obserwacja: Co widzisz w tym pokoju?; Kto bawi się z Kasią? itp.
– układanie według poleceń: „Proszę połóż zabawkę kota na stole”
– układanie prostych ciągów rytmicznych, np. kot, pies, kot, pies…
– zabawa „Memory”- nakładanie takich samych obrazków na siebie
– układanki geometryczne
– zabawa „Czyj to cień?”- dopasowywanie przedmiotu, klocka, figury do swojego cienia


– proste historyjki obrazkowe, rozwiązywanie rebusów


III. Ćwiczenia percepcji słuchowej.
– wysłuchiwanie dźwięków naturalnych dochodzących z najbliższego otoczenia
– odgłosów dochodzących z ulicy, sygnałów różnych pojazdów
– dźwięków różnych urządzeń gospodarstwa domowego
– głosów znanych zwierząt
– łączenie obrazków, których nazwy rymują się


– uderzanie łyżeczką w szklankę
– uderzanie pałeczką w szybę, klockami o siebie
– klaskanie, tupanie, wystukiwanie prostego rytmu
– „Granie” na prostych instrumentach, np. na flecie, bębenku itp.
– darcie, gniecenie papieru
– lanie wody
– wyklaskiwanie prostego rytmu

– wyodrębnianie głosek w prostych wyrazach


– zabawa „Kto klasnął?”
– Proste wierszyki i rymowanki, które ćwiczą pamięć słuchową oraz rozwijają wyobraźnię dziecka.

IV. Rozwijanie mowy, usprawnianie wypowiedzi słownej

Ćwiczenia i zabawy rozwijające i wzbogacające słownik dziecka i pamięć słowną

– słuchanie nazwy i wskazanie odpowiednich ich desygnatów; np. poznawanie części ciała- „To moja głowa, dotknij swojej głowy”
– powtarzanie nazw przedmiotów znajdujących się wokół dziecka
– samodzielne nazywanie- w tym przypadku poparte ilustracjami-cech- „jaki jest samochód” (mały, duży), czynności- „co robi mama?”, kolorów, części ciała
– proste zagadki
– ćwiczenia typu: „O jakim przedmiocie mówię?”, „Co to jest…?”
– słuchanie krótkich opowiadań, bajek
– słuchanie i rozumienie prostych poleceń słownych: wyszukiwanie i podawanie przedmiotu, zabawy klockami, zabawy konstrukcyjne, zabawy tematyczne, krótkie inscenizacje

Ćwiczenia rozwijające rozumienie prostych czynności, zaleceń, prostych związków logicznych

– naśladowanie ruchów prostych czynności
– „ weź do ręki taki sam przedmiot”
– wykorzystanie prostych ćwiczeń podczas zabaw tematycznych- np. układanie zastawy stołowej dla lalek
– dotykanie wskazanych przedmiotów, części ciała
– wkładanie w wyznaczone miejsca
– układanie według pokazanego wzoru
– grupowanie przedmiotów według podanego kryterium

Ćwiczenia wymowy

– ćwiczenia mięśni narządów wymowy ( usprawnianie)
– ćwiczenia oddechowe
– ćwiczenia głosowe (np. krótkie śpiewanki)
– mruczenie przy zamkniętych ustach
– śpiewanie samogłosek
– zabawy dźwiękonaśladowcze
– mruczenie na ustach
– słuchanie bajek

– Zabawa słowna dźwiękonaśladowcza. Czytanie wierszyka, dziecko powtarza kolejne wersy i pokazuje. Jedzie pociąg fu, fu, fu, Trąbi trąbka tru, tu, tu, A bębenek – bum, bum, bum, Na to żabki – kum, kum, kum, Konik człapie – człap, człap, człap Woda z kranu – kap, kap, kap, Mucha bzyczy – bzy, bzy, bzy, A wąż syczy – sy, sy, sy, Baran beczy – be, be, be, A owieczka – me, me, me.

–  Zabawy głosowe:

Naśladowanie warkotu silnika motocyklowego na różnych wysokościach dźwięku. 

Cmokanie przeciągle, jak najgłośniej;

Mówienie w różnym tempie:

brim, bram, bram, bram, brom

frim, fram, fram, fram, from

 trim, tram, tram, tram, trom

krim, kram, kram, kram, krom… itd.

V. Doskonalenie elementarnych umiejętności matematycznych                 i stymulowanie rozwoju myślenia przyczynowo – skutkowego

  • Grupowanie przedmiotów wg określonej cech, tworzenie kolekcji
  • Porównywanie wielkości, układanie ciągów malejących lub rosnących.
  • Liczenie. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10.
  • Dobieranie par jednakowych obrazków (domino, dobieranki, loteryjki),
  • Układanie obrazków w kolejności, w jakiej były pokazywane,
  • Układanie obrazków, puzzli i kompozycji z figur i klocków, według wzoru i z pamięci,
  • Wyszukiwanie różnic i podobieństw między obrazkami,
  • Wyszukiwanie i dobieranie par jednakowych liter, sylab (bez czytania), jedynie na podstawie identyfikacji wzrokowej,
  • Odszukiwanie drogi w labiryncie
  • Zabawy zręcznościowe: toczenie, rzucanie, chwytanie różnych przedmiotów, np. woreczków, kółek, piłek,
  • Zabawy zręcznościowe – skaczące czapeczki, pchełki, bierki,
  • Układanie przedmiotów zgodnie z instrukcją
  • Ćwiczenia w określaniu miejsca na kartce papieru (narysuj drzewo z prawej strony domu, chmurę na górze kartki …)
  • Układanie ciągów malejących lub rosnących (schody, pociągi)

Lewa – prawa strona ciała

Dziecko, wykonuje zadania zgodnie z poleceniami N:

 • podaj mi prawą rękę;

• podnieś lewą nogę do góry;

 • wskaż lewą ręką prawe oko;

• dotknij prawą ręką do lewego ucha;

• oburącz dotknij nosa;

• podnieś prawą rękę i lewą nogę;

• ręka prawa w bok, noga lewa do przodu.

Szukanie, np. zagubionej maskotki – trening orientacji.

Instrukcja: idź 3 kroki do przodu, zatrzymaj się, teraz zrób 4 kroki w prawo, stop.

Następnie 3 kroki w lewo, zatrzymaj się.

Znowu idź do przodu, rozejrzyj się.

Czy już widzisz zabawkę? Jeszcze nie? Spójrz wyżej/niżej


Mały architekt – dom na zamówienie. Na przygotowanym  prostym konturze domu dziecko wykonuje gotowy projektu domu wg  poleceń:

• na środku domu mają być drzwi; • na prawo od drzwi narysuj małe okno kuchenne; • na lewo od drzwi narysuj duże okno; • nad kuchnią po prawej stronie dachu musi być komin; • po prawej stronie domu ma rosnąć duży dąb o rozłożystych gałęziach; • po lewej stronie domu mają być dwie choinki; • przed dębem po prawej stronie postaw płot; • w prawym górnym rogu narysuj słońce i 3 długie promienie (biegnące w górę, w lewo i w dół); • po lewej stronie narysuj chmurę; • nad chmurą narysuj 4 fruwające ptaki; • niżej 5 ptaków ma siedzieć na dębie: 3 niech siedzą na górnych gałęziach, a 2 – na dolnych; • po płocie, w lewą stronę (czyli do domu) niech idzie kot. dąb o rozłożystych gałęziach; • po lewej stronie domu mają być dwie choinki; • przed dębem po prawej stronie postaw płot; • w prawym górnym rogu narysuj słońce i 3 długie promienie (biegnące w górę, w lewo i w dół); • po lewej stronie narysuj chmurę; • nad chmurą narysuj 4 fruwające ptaki; • niżej 5 ptaków ma siedzieć na dębie: 3 niech siedzą na górnych gałęziach, a 2 – na dolnych; • po płocie, w lewą stronę (czyli do domu) niech idzie kot.