PRZEDSZKOLE NR 1 W OPALENICY

        31 marca 2010r. 6 grup przedszkolnych z Przedszkola nr 1 w Opalenicy zakończyło realizację 2 projektów edukacyjnych współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekty realizowane były przez 6 miesięcy począwszy od 1 października 2009 roku. Ich ideą była nauka czytania przez zabawę z wykorzystaniem naturalnych możliwości i predyspozycji mózgu małego dziecka. Wszystkie treści przekazywane dzieciom i przez nie czytane mogły być również odczuwane w postaci zabaw dramowych budzących emocje i przeżycia, co nadawało szczególnego znaczenia poznawanym wyrazom.

       Projekt dla dzieci 5 i 6 letnich „Mały Odkrywca w Przedszkolu – W zaczarowanym świecie nauki” pozwolił dzieciom odbyć wędrówkę po świecie dotąd bardzo odległym i nieznanym. Na kontynencie afrykańskim dzieci odwiedziły Egipt, w Azji – Indie, Mongolię, Chiny i Japonię, natomiast w Ameryce Północnej odległe tereny zamieszkane przez Indian. Poznały kulturę tych krajów, warunki życia ich mieszkańców i cechy oraz miejsca, które je wyróżniają. Samodzielnie mogły doświadczyć wielu ciekawych zdarzeń, np. polowania na bizony, picia herbaty zgodnie z japońskim rytuałem, zaklinania węży, wykradania jeńców z obozu Mongołów, przebierania się za Indian, Egipcjan lub Japońskich zawodników sztuk walki. Dopełnieniem tych wędrówek były liczne eksperymenty, które budziły wiele emocji i zachwytu. Pojawiający się dżin z butelki, woda, która nie wylewa się ze szklanki odwróconej do góry dnem, srebrzenie klucza, wydzielanie się gazów z różnych substancji, wprawianie przedmiotów w ruch bez ich dotykania, pisanie informacji pismem niewidzialnym albo za pomocą znaków japońskich to doświadczenia, o których dzieci z przejęciem dyskutowały, a niektóre z nich chętnie powtarzały w domu.

       Przy poznawaniu i utrwalaniu nowego słownictwa towarzyszyły dzieciom liczne zabawy, gry, prace plastyczne, układanki literowe, zabawy słowne i rozwiązywanie krzyżówek. Nauczycielki poszczególnych grup zadbały, by omawianą tematykę uzupełnić ciekawostkami, barwnymi ilustracjami, oraz prezentacjami multimedialnymi. Dzieci otrzymały do domu książeczki do czytania i plansze do gry w Memo i Bingo, które służyły utrwalaniu słownictwa przy współudziale rodziców.

       Dzieci 3 i 4 letnie realizujące projekt „Mały Odkrywca w Przedszkolu – W krainie radości” przeżywały swoje przygody skupiając się przede wszystkim wokół wody. W trakcie eksperymentów sprawdzały, czy tylko śnieg się topi, co tonie w wodzie lub dlaczego ryba pływa? Dzieci dowiedziały się jak pracuje nurek, co to jest oceanarium, jak to się dzieje, że parasol nie przemaka, kiedy woda paruje, a kiedy skrapla się i jakie to ma znaczenie? Ale to nie wszystko. Maluchy mogły też dokonać pomiarów temperatury cieczy, sprawdzić, co to jest siła tarcia oraz nadmuchać balon bez dmuchania. Wyjaśniały również fenomenalne zjawisko unoszenia się ciężkiego samolotu w powietrzu. W okresie przedwiośnia samodzielnie założyły hodowlę roślin, którą starannie pielęgnowały. Dowiedziały się przy tym jak zbudowany jest kwiat, czy liście się pocą i jak żyją pszczoły. Ciekawym doświadczeniem było robienie kanapek i pieczenie gofrów. Realizując projekt dzieci odbyły podróż do Afryki, gdzie poznały jej mieszkańców, domostwa, folklor i żyjące na tym kontynencie zwierzęta. Podczas tej wędrówki wiele przedszkolaków po raz pierwszy miało okazję zetknąć się z mapą i globusem. Wszystkim doświadczeniom towarzyszyło poznawanie nowego słownictwa, zabawy z wykorzystaniem plastronów i formularzy, wyklejanki, prace plastyczne, czytanie kolejnych książeczek oraz liczne zabawy dramowe. Sukces dzieci w odniesieniu do umiejętności czytania nie byłby możliwy, gdyby nie pomoc rodziców, którzy w domu utrwalali nowe słownictwo grając z dziećmi w gry Memo i Bingo.

       Nowa wiedza i nowe doświadczenia jakie dzieci zdobyły podczas realizacji projektów na pewno zostawią trwały ślad w ich pamięci, pomogą im z łatwością i przyjemnością rozpocząć naukę czytania w szkole, rozbudzą ciekawość świata i zachęcą dzieci do sięgania po książki, w których słowo i obraz są cennym źródłem wiedzy.

Dorota Plewka, Maria Szober