PRZEDSZKOLE NR 1 W OPALENICY

        Od początku 2009r. 150 dzieci z Przedszkola nr 1 w Opalenicy realizowało 2 projekty edukacyjne współfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego.

       Projekt dla dzieci 5 i 6 letnich „Mały Odkrywca w Przedszkolu – W zaczarowanym świecie nauki” przeniósł je w świat dotąd nieznany, pozwalał zdobyć nową wiedzę i doświadczyć prawa fizyki i chemii, które wyjaśniały różne zjawiska. Wszystko to było dla dzieci niezwykle ekscytujące, a w powiązaniu z czytaniem poprzez zabawę bogaciło nie tylko przeżycia dzieci, ale też poruszało ich umysły i zachęcało do sięgania po książkę.

       Wszystko zaczęło się od podróży samolotem, która w wyniku awarii samolotu zakończyła się na bezludnej wyspie. Tam dzieci przeżyły mnóstwo przygód, a co najważniejsze musiały wykazać się wyjątkowymi umiejętnościami, by przeżyć w nieznanym miejscu. Mali podróżnicy rozpalali ognisko za pomocą kamieni, gotowali wodę w kopercie, konstruowali spadochrony, wysyłali listy w butelkach z prośbą o pomoc i eksperymentowali z wodą, aż w końcu nadszedł czas, by znaleźć schronienie i poszukać czegoś do jedzenia. Zaczęliśmy od odkrywania swoich talentów, które pomogły dzieciom w budowaniu szałasu, polowaniu na mamuty i poznawaniu jaskini. Dzieci przygotowały też solankę, by obserwować jak tworzą się stalaktyty, lepiły naczynia z gliny, przenosiły wodę za pomocą słomki, wczuwały się w rolę ludzi pierwotnych. Po znalezieniu listu w butelce dzieci wybrały się na poszukiwanie skarbu na wyspie. Nie było to zadanie łatwe, ponieważ najpierw trzeba było dotrzeć do mapy i na niej odnaleźć drogę do skarbu. Aby tego dokonać dzieci musiały wcielić się w rolę rycerzy, zbudować zamek, przygotować zbroję, pokonać smoka, uwolnić księżniczkę zamkniętą w wieży oraz wziąć udział w turnieju rycerskim, który zakończył się pasowaniem na rycerzy. Przy okazji poznały jak działa magnes i napięcie powierzchniowe oraz dowiedziały się, jak zachowują się niektóre materiały w wysokiej i niskiej temperaturze.

       Podczas wszystkich zajęć dzieci utrwalały słownictwo związane z tematem, wyklejały wyrazy z plasteliny, układały wyrazy z alfabetu, pisały listy, poznały pismo obrazkowe, rozwiązywały rebusy, grały w karty, czytały książeczki. Nauczycielkom pomagali Rodzice, którzy poprzez gry utrwalali z dziećmi słownictwo w domu.

       Nie mniej emocjonujące i ciekawe przygody przeżywały dzieci 3 i 4 letnie realizujące projekt „Mały Odkrywca w Przedszkolu – W krainie radości”. Ku przygodzie poprowadził je zaczarowany zajączek zamieniając maluchy w rycerzy wiedzy. Wiedza ta dotyczyła przede wszystkim naszego organizmu i działania przyrody na organizm człowieka. Wszystko zaczęło się od poznania magicznych znaków czyli pisma obrazkowego, a potem liter za pomocą których dzieci zapisały swoje imiona. Potem nastąpiło pasowanie na rycerzy, którzy pomagali elfom i trolom czyniąc pierwsze eksperymenty, takie jak robienie baniek mydlanych, czy rozpuszczanie substancji w wodzie. Zajączek opowiedział dzieciom, jak zbudowany jest ich układ pokarmowy, jaki smak ma ślina, jak buduje się ciało, skąd bierze się pożywienie i ciepło naszego ciała. Podczas zajęć dzieci doświadczyły działania dobrych i złych emocji. Z pomocą zajączka dzieci poznały układ oddechowy i jego działanie, eksperymentowały z ogniem, prześledziły krwioobieg człowieka i sprawdziły, kiedy tracimy najwięcej ciepła. Ciekawymi eksperymentami było sprawdzenie, jak płyn do naczyń może osłabić siły łączące cząsteczki wody oraz co jest silniejsze – woda czy olej? Wszystko to ukierunkowane było na nawyki związane z myciem rąk i dbałością o higienę. Wreszcie dzieci przeniosły się do zielonego lasu. Tu przy pomocy źdźbeł trawy dzieci prześledziły regularnie powtarzający się spektakl przyrodniczy związany z pojawianiem się i opadaniem liści oraz zmianą ich koloru. Potem sprawdzały, jak sprawić by skorupki jaj stały się miękkie, co jedzą ptaki, ile witaminy C jest w cytrynie, co pomoże wzmocnić nasze kości oraz jak wygląda szkielet człowieka?

        Taka szeroka wiedza o swoim organizmie połączona była podobnie jak u dzieci starszych z nauką czytania, rysowaniem i wyklejaniem liter i zabawami z wyrazami. Wszystkie doświadczenia i zabawy ramowe pobudzały dzieci do zadawania pytań oraz wyjaśniania wielu nieznanych dotąd zjawisk i ich rozumienia. Podczas zajęć nauczycielki podsuwały dzieciom bogato ilustrowane książki by zobrazować omawianą tematykę i zachęcić do głębszego poznania i zainteresowania nią. Przed dziećmi kolejne odkrycia i przeżycia oraz obcowanie ze słowem pisanym, które dzieci już polubiły.

Dorota Plewka, Maria Szober